Wednesday, July 23, 2008

Azamara - What's the Nekudah Tovah to be Found In One's Self?


Here's another translation of a short section from a chapter in the upcoming sefer of the young Talmid Chacham, Rabbi Ronen Shaharabany. You can download the Word file of the whole chapter HERE by "left clicking" and selecting "Save Target As."
[Rebbe Nachman] writes in Likutei Moharan (Torah 282) that one must judge every man favorably, i.e. to find a merit and a good point in every person, even in one who is totally evil. One must search and find some little bit of good, and in that little bit of good, he is not wicked. And through finding this little bit of good and judging him favorably, one truly lifts him up to the side of merit and cause him to be chozer b'teshuva.

One can explain that this good point in every Jew referrs to his Bris Milah. This is according to Chazal in Menachos 43b, which says, "בשעה שנכנס דוד לבית המרחץ וראה עצמו עומד ערום, אמר: אוי לי שאעמוד ערום בלא מצוה. וכיון שנזכר במילה שבבשרו נתיישבה דעתו, לאחר שיצא, אמר עליה שירה, שנאמר: "למנצח על השמינית מזמור לדוד" (תהלים יב, א), על מילה שניתנה בשמיני." "When Dovid Hamelech entered the bathhouse and saw that he was standing naked, he said 'Woe is me that I will stand naked, without mitzvos!' Once he remembered the Milah on his flesh, his mind was calmed. After he left, he sang a song of praise, as it is said in Tehillim 12, "For the conductor on the sheminith, a song of David.' regarding Bris Milah, which is given on the eighth day."

The Chassidic masters have explained (The Toldos Yaakov Yosef and brought in the name of the Baal Shem Tov), that the intent that through seeing himself naked, he realized that this is how he would be standing in the world to come, naked, without the garments of the Mitzvos, and that he would not be carrying anything in his hands. He suspected of himself that due to his many sins, he did not fulfill the Mitzvos of Hashem. Rather, he [felt that they, the mitzvos] were mixed with foreign thoughts and ulterior motives that were not for the sake of Heaven. That is why he says "Woe is me that I will stand..." i.e. in the world to come, "naked, without mitzvos," meaning that [my Mitzvos] are not complete. But once he remembers the Bris Milah in that was engraved on his flesh when he was only a baby, when he had no ulterior motives or foreign thoughts that were not for the sake of Heaven, this calmed him because then he knew that he had at least one Mitzvah which was done perfectly.

After he left [the bathhouse], he sang "For the Conductor on the Eighth" about his Bris Milah, because it was given on the eighth day after he was born, specifically when he was such a young child because this was a pure and clean Mitzva, free of any ulterior motive. This would not have been the case if we would fulfill the Mitzvah of Milah when the child is already older. Then it would be possible that there would be mixed into the mitzvah some ulterior motive that is not for the sake of heaven, e.g. to show others his righteousness, that he is sacrificing for Hashem, or the like.

כתב בספר ליקוטי מוהר"ן (תורה רפב) שצריכים לדון את כל אדם לכף זכות, היינו למצוא זכות ונקודה טובה בכל אדם, אפילו מי שהוא רשע גמור. וצריך לחפש ולמצוא בו איזה מעט טוב, שבאותה המעט אינו רשע. ועל ידי זה שמוצא בו מעט טוב ודן אותו לכף זכות, מעלה אותו באמת לכף זכות, ויוכל להשיבו בתשובה.

ויש לבאר, שהנקודה הטובה שבכל איש יהודי היא הברית מילה שלו, וזה על פי דברי חז"ל במסכת מנחות (דף מג ע"ב): בשעה שנכנס דוד לבית המרחץ וראה עצמו עומד ערום, אמר: אוי לי שאעמוד ערום בלא מצוה. וכיון שנזכר במילה שבבשרו נתיישבה דעתו, לאחר שיצא, אמר עליה שירה, שנאמר: "למנצח על השמינית מזמור לדוד" (תהלים יב, א), על מילה שניתנה בשמיני עכ"ל.

וביארו בעלי החסידות (תולדות יעקב יוסף, וכן הובא בשם הבעל שם טוב) שהכוונה שעל ידי שראה את עצמו ערום עלה במחשבתו כי כן יעמוד בעולם הבא ערום בלא לבושי מצוות, ולא ישא בידו מאומה, כי לרוב ענוותנותו חשד את עצמו שלא קיים המצוות לה', רק היה מעורב בהם איזה מחשבה זרה ופנייה שלא לשם שמים. וזה שאמר "אוי לי שאעמוד", ר"ל לעתיד בעולם הבא, "ערום בלא מצוות", רוצה לומר שאינם בשלמות. אך כיון שנזכר במילה שבבשרו שנימול בקטנותו, ואז לא היה לו שום פניה או מחשבה זרה שלא לשם שמים, בזה נתיישבה דעתו שיש לו על כל פנים מצוה אחת שהיא בשלמות, ולאחר שיצא אמר עליה שירה שנאמר "למנצח על השמינית מזמור לדוד", על מילה שניתנה בשמיני ליום הולדתו, דוקא בגיל קטן כזה, שעל ידי כן מצות מילה טהורה ונקיה מכל פנייה שלא לשם שמים, מה שאין כן אם היו מקיימים מצות מילה כשהילד כבר גדול, אז היה אפשר שיהיה מעורב בו איזה פנייה שלא לשם שמים, כגון להראות לבריות צדקתו שמוסר את נפשו להשי"ת וכדומה ע"ש.


-Dixie Yid

(Picture of Dixie Kid and his Mohel, Rabbi Pesach Krohn, courtesy of David Berger)

Click here to get Dixie Yid in your e-mail Inbox.

No comments: