I would like to share my translation and the original Hebrew of a small section from an upcoming sefer by a young Talmid Chocham, Rabbi Ronen Shaharabany. He wrote his first sefer on halacha, hashkafa and Kabbalah related to Nisuin, marriage. He wrote this sefer between the time he got engaged and the time he got married. Copies of the sefer were distributed to all of the guests at the wedding and I am priviliged to a have a copy of this great sefer as well. You may download the full chapter from which this selection came in THIS WORD DOCUMENT. Just "right click" on the link and select "Save Target As" to view the original hebrew Word file.
(Picture courtesy of afterimagegallery)
Click here to get Dixie Yid in your e-mail Inbox.
It comes out that one who guards the covenant (is careful not to stray innapropriately with his eyes, thoughts or actions) will always feel satisfied. This is because he will be a proper vessel to receive brachos and hashapa'os (Divine blessings) in spirituality and phisicality, and Hashem will always cause him to be happy. The secret of this matter is that feeling satisfied is a reward for guarding the covenant. This is because the root of guarding the covenant is from the aspect of "starving it" (as in the Gemara in Sukkah 52b "אבר קטן יש לו לאדם, מרעיבו שבע, משביעו רעב," "Man has a small organ. When he starves it, it is satisfied and when he feeds it, it is hungry."). For then, he will be satisfied and guarded. as a reward for the person starving his desires and holding onto the trait of being-satisfied, Hashem will bless him with the blessing of contentment and satisfaction, joy and every good in spirituality and physicality.-Dixie Yid
It comes out that the result of guarding the covenant, the aspect of "starving it," is that he will be "satisfied and always content with what he has in the aspect of "שמח בחלקו," being happy with what one has. (There is an amazing hint to this in that "בחלקו" is the letters of "in the portion of the letter "vav." The letter vav cooresponds to the covenant and the mida of Yesod to hint that the person will be happy because of his portion in guarding the covenant. This is also the secret of the bracha, "ברוך את ה' הזן את הכל" Blessed are you Hashem, who sustains everything. "זן," "sustains" is the aspect of satiety. and the intent is that Hashem sustains and satisfies specifically those who are in the aspect of "כל" everything, i.e. one who guards the covenant. (See later on in in the full piece, that "כל" cooresponds to the mida of Bris.) However, one who feeds [his desires] will remain hungry and will never be satisfied at all.
In contrast to this, it is known that the root of depression and sadness comes as a result of abusing the covenant. By abusing the covenant, one holds onto the powers of impurity and thereby automatically dwells in complete sadness. So too, holiness will not dwell on him and he will not be a vessel capable of receiving any hashpo'os or brachos. He will never be satisfied with what he has and he will not be happy with his portion. He will always feel empty and lacking, which is the opposite of one who guards the covenant. The secret of the matter is that all of this is a result of abusing the covenant. The root of abusing the covenant comes through trying to "satisfy" [one's desires]. Then, one ends up wanting more and more. He runs after his desires and tries to fulfill all of his wishes. The punishment from Heaven is that he will always feel "hungry," and he will want more and more and he will never be satisfied or happy with his portion, even if he would get all of the wealth in the world.נמצא שאדם שמשמר את בריתו, לעולם מרגיש מסופק, שהרי הוא כלי מוכן לקבל את כל הברכות וההשפעות ברוחניות וגשמיות, והקב"ה תמיד משמחו. וסודם של דברים, שזה שמרגיש מסופק הוא שכר לשמירת בריתו, שהרי שורש שמירת הברית היא בחינת "מרעיבו", שאז הוא "שבע" ומשומר, ובשכר שהאדם מרעיב את תאותו ואוחז במידת ההסתפקות, ה' מברכו בברכת ההסתפקות של שמחה וכל טוב ברוחניות וגשמיות. נמצא שהתוצאה של שמירת הברית, בחינת "מרעיבו", הוא שנעשה "שבע", שלעולם מסופק במה שיש לו, בבחינת "שמח בחלקו" (ורמז נפלא לזה, ש"בחלקו" אותיות בחלק - ו', והאות ו' כנגד הברית ומידת היסוד, לרמוז ששמח על ידי חלקו בשמירת הברית. וזה גם סוד ברכת "ברוך את ה' הזן את הכל", ש"זן" הוא בחינת שביעה, והכוונה שה' הוא זן ומשביעה דווקא את מי שהוא בבחינת "כל", ששמור את בריתו (עיין לקמן ש"כל" כנגד מדת הברית), אולם המשביעו נשאר רעב ואינו ניזון מה').
ולעומת זאת, ידוע ששורש העצבות ומרה שחורה באה כתוצאה מפגם הברית. שעל ידי שפוגם בבריתו אוחזים בו כוחות הטומאה, וממילא שרוי בעצבות גמורה. וכן אין קדושה שורה עליו ואינו מוכן לקבל שום השפעות וברכות. ונמצא שלעולם אינו מסופק במה שיש לו ואינו שמח בחלקו, ותמיד מרגיש ריק וחסר, הפך מזה ששומר את בריתו. וסוד הדבר, שכל זה הוא תוצאה משום שפגם בבריתו, שהרי שורש פגם הברית הוא על ידי בחינת "משביעו", שרוצה עוד ועוד, ורודף אחר תאותיו ומנסה למלאות רצונותיו. והעונש הוא שמן השמים לעולם ירגיש "רעב", שרוצה עוד ועוד ולא יהיה מסופק ושמח בחלקו, ואפילו אם יהיה לו כל הון דעלמא.
(Picture courtesy of afterimagegallery)
Click here to get Dixie Yid in your e-mail Inbox.
1 comment:
For farther reference: http://www.amazon.com/Light-Ephraim-Simcha-H-Benyosef/dp/9655551148
http://www.briskodesh.org/PDF/tikun-book.pdf
Post a Comment